fredag 15. januar 2010



www.Finn.no er en norsk markedsplass på nett, som tilbyr annonsering av kjøp og salg for private og for bedrifter. FINN.no AS ble etablert i mars 2000 og har i dag 220 fast ansatte medarbeidere.

Nettstedet er sammen med VG Nett det største i Norge i antall sidevisninger, og har ca. 150 millioner sidevisninger i uka. Tjenesten besøkes av mer enn 1,4 millioner unike brukere hver uke (3,4 millioner unike brukere hver måned). På en normal dag er det til enhver tid over 250 000 annonser tilgjengelig på FINN.no.[1]

Historien
I 1996 opplevde regionsavisene Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen at internettaktører som Stepstone og Eiendomsnett overtok mye rubrikkomsetning. De bestemte seg for å danne en allianse som etablerte nettstedet Vis@visen. Dette var i hovedsak et teknisk samarbeid som ble dannet for å tilby eksisterende kunder en internettløsning. Med fokus på papirutgaven var det vanskelig for regionsavisene å lykkes med rubrikknettstedet Vis@visen. Regionsavisene bestemte seg derfor for å etablere et eget selskap for rubrikkannonser på internett, og i mars 2000 ble FINN.no AS etablert.

Det nye selskapet for rubrikkannonser på internett er i 2008 eid av Aftenposten med 62 %, Bergens Tidende med 11 %, Adresseavisen med 11 %, Stavanger Aftenblad med 11 % og Fædrelandsvennen med 4 %. Selskapet utviklet seg raskt fra å være en utfordrer til å bli en markedsleder i Norge og er i 2008 gått fra å være et rent nettsted for rubrikkannonser til å bli en interaktiv markedsplass.

Verdien av varer omsatt på FINN.no var i 2006 2007 cirka 570 mrd kroner. Hver nordmann brukte i gjennomsnitt i 2007 cirka 10 timer på FINN.no. Totalt var det i løpet av året lagt inn 2 119 571 annonser på nettstedet. FINN.no har i 3,7 millioner unike besøk per måned. Omsetningen var i 2006 drøyt 400 mill kroner og i 2007 drøyt 570 mill kroner.[2]

Under moderselskapet er det organisert en serie datterselskaper, med forskjellig markedsfokus og oppgave. Selskapene er FINN.no AS, FINN eiendom AS (ukentlig cirka 680.000 unike brukere), FINN bil AS (ukentlig cirka 550.000 unike brukere), FINN jobb AS (ukentlig cirka 200.000 unike brukere), FINN reise AS (ukentlig cirka 180.000 unike brukere), FINN torget AS (ukentlig cirka 500.000 unike brukere) og FinnTech AS.

Nett-tjenesten FINN er utviklet av underselskapet FinnTech på iAd-platformen. Teknologien lisenseries ut til en selskaper innen Schibsted konsernet i Norge og i andre land i Europa, blant annet FINN.no (Norge) , hebbes.be (Belgia), kalaydo.de (Tyskland), willhaben.at (Østerrike), exchange and Mart (UK), secondamano (Italia), og jobb24 (Sverige).

Selskapet ledes av administrerende direktør Terje Seljeseth, og styreleder er Olav Martin Mugaas.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar